En Midsommaridyll

I år tror jag banne mig jag firade den bästa midsommaren jag någonsin firat.
Vi kom hem från Skåne sent kvällen innan och Jerry skulle till nordNorge på spelning på midsommardagen så vi hade inte bestämt nånting inför midsommar.
Vi slog en signal till Jerrys bror och hörde vad de skulle göra och om vi kunde hänga på.
Så här blev det.
Solen strålade från en klarblå himmel och det var så himla varmt och skönt när vi kom till min svägerskas föräldrahem i Uttringe, en bit därifrån på en äng vankades sillunch. Ett långbord var uppdukat och det var massor med folk. en liten midsommarstång var rest, barn sprang omkring och lekte. 
Vi åt sill och potatis, drack lite vin och njöt av det underbara vädret. 
Det blev dans runt midsommarstången och lotteri. Vi vann.. Ingenting. Oddsen var väl inte så höga på två lotter.
(Jag fick jordens pollenallergi och nös var och varannan minut, hade velat stoppat in en gaffel i näsan så jag kunde klia ögongloberna från insidan.)
Efter ett par timmar så var det dags att dra vidare till ett annat ställe för mer midsommarfirande. 
Vid Vretaberg fortsatte vi firandet med picnic på filtar. Det dukades upp ostar, kex grönsaker, dipper, jordgubbar och mer vin.
Här blev det mer dans runt midsommarstången, många var uppklädda i folkdräkter och folk var så glada. 
 
Varje år på midsommar så har Uttringe och Vretaberg (de två ställena ligger på varsin sida om en sjö) en tvekamp, det innebär stafetter, springa med hopbundna ben, dragkamp med mer för att se vem som är bäst. 
Det var så himla roligt, alla var så engagerade och tävlingsinriktade. I år var Uttringe bäst. 
 
När klockan var runt sex kände vi att vi behövde åka hem, Louie var jättetrött och Jerry hade en lång resa framför sig dagen efter. Men vi var nöjda, det var verkligen en helt fantastisk dag som överträffade alla mina förväntningar.
 



 
                                      Så här fin va Louie                                Mina fina killar
 
Jag och min fina svägerska
 
Jerry ger allt i stafetten
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0